Dit artikel gaat heel concreet over jouw bereikbaarheid via Linkedin. E-mail is hiervoor essentieel dus raadzaam om dit goed in te stellen.
Van Linkedin heb je een eigen postvak gekregen waarin verschillende soorten berichten binnenkomen. Automatisch is deze gekoppeld aan je eigen e-mail. Dit is een hele handige functie want niet iedereen gaat elke dag naar Linkedin om daar het postvakje te checken. Via je eigen e-mail ben je veel sneller op de hoogte van de boodschappen die anderen naar je zenden en bovendien is je e-mail nog handiger in te stellen ook.
Verwachtingen van ontvanger
Laat ik voorop stellen dat je nooit van iemand (snel) een reactie moet verwachten als je ‘m een bericht stuurt via bijvoorbeeld Linkedin, e-mail, WhatsApp of…whatever. Als je iemand wilt contacten en direct een reactie nodig hebt dan loop je gewoon even naar diegene toe, bel ‘m op of zoek contact via Skype.
Het zou natuurlijk wel mooi zijn dat áls je iemand een berichtje stuurt via Linkedin, deze ook wel goed aankomt en uberhaubt een keer gelezen wordt. De laatste tijd gebeurt het me steeds vaker dat berichten onnodig laat gelezen worden of helemaal nooit op een goed adres aankomen en maar in de e-mailbox op Linkedin ongelezen blijven. Dit komt dan eigenlijk áltijd doordat de ontvanger van het bericht niet het juiste adres heeft ingesteld als ‘primair e-mailadres’.
Check jouw primaire e-mailadres op Linkedin
Al heel snel kom je er achter wat het primaire e-mailadres is dat je gebruikt op Linkedin doordat je er ook mee inlogt. Je kunt er ook snel achterkomen als je reeds bent ingelogd en helemaal rechtsboven op je naam klikt en vervolgens doorklikt naar ‘instellingen’ (of ‘settings’ als jouw Linkedin nog in het Engels staat).
De pagina die dan verschijnt geeft aan de linkerkant jouw fototje en naam weer. Daaronder staat PRIMAIR E-MAILADRES en ook het daadwerkelijke adres dat hiervoor gebruikt wordt. Hiertussen staat in het blauw een linkje “Wijzigen/toevoegen”…uiteraard gebruik je deze verwijzing om het primaire e-mailadres te wijzigen of nog andere adressen toe te voegen.
Meerdere e-mailadressen
De reden dat er een primair e-mailadres wordt aangegeven is dat je ook meerdere e-mailadressen kunt koppelen aan je Linkedinaccount. Slechts één daarvan kan jij ook daadwerkelijk gebruiken. Al de andere adressen (die je wellicht hebt) zijn handig om nieuwe contacten toe te voegen.
Als iemand jou bijvoorbeeld van een vorige werkgever kent en je wil uitnodigen om het netwerk te delen, dan kan diegene jouw oude e-mailadres gebruiken om toe te voegen. Linkedin kan dan een legitieme match maken omdat deze voorkomt in jouw rijtje met e-mailadressen.
Hoe meer e-mailadressen je invult waarmee mensen contact met je hebben gehad, hoe makkelijker het is om met ze te verbinden.
Je moet wel altijd nog even via een e-mail naar het betreffende adres kunnen bevestigen dat jij ook daadwerkelijk degene bent die dit adres gebruikt en toevoegt aan je Linkedinaccount.
Waar gaat het fout?
Dit is logisch te beredeneren wanneer een Linkedinaccount is aangemaakt tijdens bijvoorbeeld de dienst bij een voormalige werkgever. Dit e-mailadres was destijds automatisch ingesteld als primair e-mailadres. Als er niets is aangepast wordt deze nog steeds gebruikt om de mailtjes van Linkedin naartoe te zenden en zullen dus nooit de ontvanger bereiken totdat deze weer ‘s op Linkedin in de inbox zelf gaat kijken.
Iets dat ik ook vaak ben tegengekomen tijdens het contact met workaholics…ze checken nooit of zelden het adres dat ze privé gebruiken maar is dan wel ingesteld als primair e-mailadres op Linkedin…
Welk adres stel jij in als primair e-mailadres?
Om verschillende reden mag jij natuurlijk zelf bepalen welk e-mailadres je als primaire gebruikt. Laat het alsjeblieft nu niet meer een e-mailadres zijn die je zelden checkt of niet meer kán checken omdat deze is afgesloten. Ook al wil je misschien op het werk niet gestoord worden met de berichtjes van Linkedin dan is het geen reden om niet dit adres aan te geven. Veel mensen zien het netwerk op Linkedin als waardevol voor de dagelijkse werkzaamheden en het zou zonde zijn als je een belangrijk contact misloopt.
Realiseer je trouwens ook dat het primaire e-mailadres te zien is voor jouw directe contacten.
Ik ben benieuwd welke jij gebruikt. Het is niet verstandig (i.v.m. met SPAM-robots) om ‘m hieronder in het reactieformulier te noteren maar wellicht kun je wel aangeven waarom je hebt gekozen voor dat type adres?
Terechte tips. Ik heb echter het probleem dat ik mijn primaire mailadres heb gewijzigd maar dat er desondanks mails mbt (in ieder geval) “groepen” aankomen op mijn oude maildres (mailadres van mijn inmiddels ex werkgever) Ik zie alleen bij “settings” een mogelijkheid om je mailadres te wijzigen. Dat staat goed maar desondanks…. Is er dan nog een andere plaats waar je een maildres kunt wijzigen??
Hallo Nand,
Dat is een interessante bevinding die je hebt gedaan! Er is inderdaad nog plek waar je kunt aangeven naar wélk e-mailadres je de groepsberichten gestuurd wilt hebben. Dit kun/moet je per groep specifiek aangeven op de volgende manier:
1.) Ga naar ‘Groepen’ en klik de betreffende groep aan (waarvan je de berichten ontvangt)
2.) Kies bij de tabs van de groep voor ‘Meer…’ en vervolgens ‘Uw instellingen’
3.) Zie je bij ‘E-mailadres contact:’ de mogelijkheid om nu ook de een ander e-mailadres op te geven?
Laat je me weten of het gelukt is?
Groet van Walter
Hoi Nand, ik heb precies hetzelfde probleem. Weet jij inmiddels al hoe je dit kunt oplossen? Bij voorbaat dank!
Hoi Manon, dat was apart…ik had hier al een maand geleden antwoord op gegeven in bovenstaande reactie maar zag dat de datum in de toekomst stond waardoor jullie ‘m niet konden zien.
Ik hoop dat je verder komt met de uitleg. Let me know!
Hoi Walter, je reactie was al wel zichtbaar hoor, ik had m al gezien. Maar ook bij de groepen zelf staat mijn nieuwe mailadres terwijl mails vanuit die groepen nog steeds naar mijn oud adres worden gestuurd. De helft vd groepen gaat wel goed, de andere helft niet. Heel vreemd!
Ook ik heb hetzelfde probleem. Ik blijf linkedin gerelateerde zaken op oude emailadres krijgen, terwijl ik alles al 4 dagen geleden heb aangepast.
Hoi Conny, heb je ook specifiek in de groepen aangegeven dat je de berichten naar het andere adres wilt laten sturen?
Anders lijkt mij het een foutje in het systeem van Linkedin. Deze wil ik dan graag bij ze melden.
Bij mij doet het probleem zich alleen niet voor dus zou je misschien iets specifieker kunnen zijn bij welke groepen het bijvoorbeeld niet werkt?
Ik ben wel heel stom geweest.
Ingelogd met mijn mailadres van mijn oude werkgever maar paswood vergeten… dus aangevinkt met als gevolg dat er een mail naar mijn oude afgesloten mailadres is verstuurd.
Muurvast dus nu. Te snel geweest. Dom… Maar wat nu?
Nieuwe account maken enige oplossing? Maar zo blijft het oude wel eeuwig bestaan… ??
Marleen
Hoi Marleen, je kunt nog twee dingen proberen. Je zit wat betreft de functionaliteit van het Linkedinsysteem idd muurvast…
1.) Weet je 100% zeker dat je niet nog een e-mailadres hebt toegevoegd aan dit Linkedinaccount? Mogelijk een privé adres waarmee je het wachtwoord nog kunt ophalen.
2.) Kun je met geen mogelijkheid via de ICT-afdeling van je voormalige werkgever navragen of ze de ‘password-reset-mail’ niet toevallig tegen zijn gekomen in bijv. een catch-all e-mailadres?
Mochten geen van bovenstaande punten een oplossing bieden dan zit er niets anders op dan je zelf suggereerde. Bekijk deze pagina met info om je verder te helpen met het ‘mergen van de accounts’
http://help.linkedin.com/app/answers/detail/a_id/46
Succes! Laat je weten of het uiteindelijk gelukt is?
Beste Walter,
Ik ben zo stom geweest om jaren geleden mijn privé e-mailadres te gebruiken om een linkedin account aan te maken. Het begint met superman (niet heel professioneel) nu krijg ik niet de mogelijkheid om die te wijzigen.
Ik krijg dus niet de optie om mijn primaire e-mailadres te wijzigen. Enig idee wat ik moet doen.
Bedankt alvast.
Hoi Roger, kun je aangeven waar je strandt? Kun je niet bij je instellingen of lukt het niet om het andere e-mailadres primaire of is het iets heel anders?
Liep toevallig tegen deze draad aan en vroeg me af of iemand al een oplossing had gevonden.
Ook ik heb mijn email veranderd en alle groepen nagekeken, deze staan allemaal op het nieuwe adres.
Toch krijg ik voor de laatste 2 groepen alles nog steeds op het oude adres, wat ik dan wel gelukkig nog steeds heb…
Iemand?
Groet,
Leo Graper.
Ik krijg nog steeds op een oud e-mailaccount berichten van LinkedIn network updates; kan dat oude e-mailadres nergens verwijderen!
Ed
Hallo Ed,
Als het goed is kun je het oude adres wel verwijderen op precies dezelfde plek waar je de nieuwe hebt toegevoegd. Als die al weg is en je krijgt nog steeds mails op het oude adres…zit je in hetzelfde schuitje als een aantal andere gebruikers hebben en waar tot op heden nog geen goede oplossing voor is gevonden.
Het enige dat ik kan bedenken is dat je bij de instellingen voor e-mailfrequentie eerst aangeeft dat je geen updates wilt ontvangen en daarna de gewenste frequentie opgeeft. Mogelijk reset dat het een en andere…
De directe link voor deze instellingen is deze: https://www.linkedin.com/settings/email-frequency
Wil je mij alsjeblieft laten weten of dit iets uithaalt voor het probleem dat je hebt. Ik kamp er zelf namelijk niet mee en het zou mooi zijn als we zo dichterbij de oplossing kunnen komen.
Vriendelijke groet van Walter
Hallo,
Ik heb twee linkedin accounts. Het ene account gebruik ik eigenlijk niet en wil ik graag verwijderen. Dat mailadres is wel belangrijk voor mij. Ik wil dus dat mailadres behouden en als “hoofd”mailadres gebruiken voor het andere LinkedIn account. Het lukt me niet dit voor elkaar te krijgen. Heb je tips?
Jolanda
Hoi Jolanda,
Heldere vraag en met onderstaande stappen zonder veel moeite op te lossen.
Is deze instructie gedetailleerd genoeg of heb je meer hulp nodig? Laat maar weten of het lukt. Als je niet verder komt, wil je dan aangeven waar je precies vastloopt of wat voor meldingen je krijgt?
Groet van Walter
Beste Walter,
Ik heb de berichten met belangstelling gelezen. Ik heb het volgende emailprobleem met LinkedIn:
Mijn account is onder emailadres A = primair adres, privé, en bij mijn weten het enige adres dat ik ooit heb opgegeven bij LinkedIn.
Twee dagen geleden heb ik mijn wachtwoord ge-reset en toen kreeg ik daarvan een bevestigingsverzoek van het nieuwe paswoord op emailadressen A (primair), B (tweede privé emailadres, niet gekoppeld aan LinkedIn) en C (mijn emailadres op het werk, ook niet gekoppeld aan LinkedIn)! Hoe kan dat? Moet ik mij zorgen maken dat LinkedIn mijn emailadressen B en C zonder mijn medeweten heeft opgespoord?
Dank voor alle tips, vriendelijke groet,
Anna
Hoi Anne, dat is heel apart. Staan de e-mailadressen ook niet in het lijstje van je Linkedinaccount? Dat is echt de enige plek waar je die adressen kunt beheren. Bovendien kan er maar één e-mailadres al primaire worden ingesteld dus ik denk dat er iets in je mailaccount(s) zelf is ingesteld dat er berichten zijn doorgestuurd. Heb je ook per mailtje precies bekeken aan welke e-mailadres het precies gezonden is? Groet van Walter
Walter,
Zowel bij de linkedin van mijn vrouw als die van mij krijgen wij in ene een melding ” uw account komt niet overeen met uw mailadres” op het moment wanneer wij een verzoek van iemand krijgen om als contact bij mij aan te willen sluiten.
Ik weet niet waardoor dat komt de mailadressen zijn goed en als primair bij instellingen ingevuld
Mvrgr Evert
Hoi Evert,
Naar alle waarschijnlijkheid is het volgende aan de hand. Graag hoor ik van je of dit juist is:
Omdat je vrouw nog is ingelogd en de actie vanuit de mail niet overeenkomt met een verzoek op haar account…krijg je waarschijnlijk die melding.
Check dus voordat je op een link uit de mail klikt of jij wel bent ingelogd of in ieder geval je vrouw is uitgelogd (en voor je vrouw geldt natuurlijk hetzelfde).
Ben benieuwd of jullie hiermee geholpen zijn. Laat je het me weten?
Groet van Walter
Ik heb een nieuwe baan en wil mijn profiel aanpassen. Helaas vond LinkeIn dat het inloggen ‘verdacht’ was en er werd een beveiligingscode gestuurd……naar het e-mail adres van mijn oude baan dewelke ik niet meer kan raadplegen…..
Hoe kan ik alsnof toegang krijgen tot mijn profiel?
1000x dank
oei, dat is best een lastige situatie…want dat kan dus niet zomaar. Is er helemaal geen mogelijkheid meer dat iemand van je oude baan jouw e-mail kan checken?
Als er geen mogelijkheid meer is om in te loggen op dat account…dan kun je alleen nog maar hopen dat iemand van Linkedin je kan helpen met het activeren van ‘t account. Gebruik hiervoor deze pagina. Heel veel succes. Ben benieuwd of het lukt, wil je dat nog even laten weten? Groeten van Walter
Hoi Walter,
Hoe krijg foto`s die ik heb geupload, naar foto`s met mij?
Groet, Joke
Hoi Joke daarvoor moet je de foto’s een ‘tag’ geven met je eigen naam erop 🙂 zo simpel kan het zijn!
Ik heb een tweede email adres aangemaakt en -tig keer bevestigd. Ik wil deze graag het primaire email adres maken, maar hij geeft dit niet als keuze aan. Hij blijft op stuur een email ter bevestiging staan, terwijl ik er wel mee kan inloggen. Wat te doen?
Beste,
ik heb het volgende probleem, zag hier al voorbij komen dat het handig is een primair e-mailadres toe te voegen…wat ik dus niet heb gedaan
Is hier een oplossing voor om alsnog mijn oude profiel terug te krijgen inclusief al mijn connecties?
Ik heb nu dus een ander mail adres en kan met geen mogelijkheid meer bij hetr email-adres wat is gelinkt aan mijn linked in account.
Het zou zonde zijn om een compleet nieuw profiel aan te maken.
Alvast bedankt voor de hulp!!
Hoi Walter,
Kun jij mij met het volgende helpen?
Ik ben gewisseld van werkgever en heb nu dus een nieuw mailadres.
Dit heb ik te laat in mijn LinkedIn aangepast, bij het inloggen krijg ik bericht dat ik een nieuw WW moet aanmaken.
De link hiervoor is mij per mail toegezonden. (naar mijn oude werkgever mail dus)
Hier kom ik helaas niet meer aan.
Is hier nog een alternatief voor?
Gr Peter
Hallo Walter,
Mijn collega heeft een account op zijn oude werkmail, maar weet het wachtwoord niet meer.
Als hij op ‘wachtwoord vergeten’ klikt, krijgt hij wel een mail binnen op zijn nieuwe werkmail (is gekoppeld aan de oude), maar ontvangt geen link om het wachtwoord te kunnen wijzigen. Hoe nu verder?
Alvast Bedankt.
Met vriendelijke groet,
secretaresse (PdW)
Hoi Mederwerkers van linkedin
Als ik wil aanmeld bij LinkedIn staat er dat mij E-mailadres ongeldig is
Maar mij E-mailadres van mij Gmail is niet ongeldig mij E-mailadres van mijn Gmail is dirknl263@gmail.com
Hoi Dirk, uhm…heb je door dat je een vraag stelt op walterkort.nl en ik helemaal geen medewerker van Linkedin ben? Weet ook niet precies wat je nu precies verwacht met je reactie op mijn blogartikel. Zonder concrete vraag kan ík je in ieder geval moeilijk helpen. Tip dit ik je wel kan geven is even contact op te nemen met Linkedin als jij zeker weet dat jouw e-mailadres gebruikt en geactiveerd is voor Linkedin.
https://www.linkedin.com/help/linkedin
Vriendelijke groet van Walter Kort
wil mijn primair e mail veranderen nu lees ik hierboven wel over hoe je dit moet wijzigen en heb uiteraard ook gegoogeld maar heb nu 2 e mail adressen er in staan bij het tweede staat Verificatie opnieuw verzendennu dat is gebeurd geeft hij ook aan maar blijft continu terugkomen
Dan staat er in de beschrijving e mail adres primair maken maar dat lukt dus niet
Hopelijk kun je me helpen
Hoi Sjan, even voor de goede orde, heb je in de verificatiemail geklikt op de link, zoals aangegeven in de beschrijving? Pas dan is het adres geverifieerd en kun je overgaan tot primair maken.
Groet van Walter
Ik kan ook al maanden niet inloggen op mijn account. Ooit heb ik gekozen voor een dubbele beveiliging, waarbij ik een code met cijfers kreeg via een sms op mijn oude mobielnummer. Intussen heb ik een nieuw mobielnummer. Dit kon ik niet wijzigen, als ik wil inloggen sturen ze de code naar het oude mobielnummer, al twee keren via helpcentrum om hulp gevraagd en nieuw mobielnummer doorgegeven. Helaas nooit goed geholpen, ze sturen een identificatie formulier, open je die dan kom je inzet helpmenu.
hallo ik had de volgende vraag ,ik wil nu voor mijn vrouw ook een LinkedIn adress aanmaken.maar elke keer als ik inlog kom ik op mijn pagina , is het mogelijk om op hetzelfde email adres een pagina voor mijn vrouw en voormijzelf te hebben