Leer naar jezelf verwijzen met Vanity URL’s

ijdelheid-man_mirror-vanity_url-300x3001In dit artikel leer je meer over de zogenoemde ‘Vanity URL’s’ die je kunt maken om unieke en verkorte verwijzingen te verkrijgen naar jouw online verschijning op de verschillende platforms. Met het artikel van Alex Vermeule over social mediagegevens op je visitekaartje is een mooie koppeling gemaakt van URL naar IRL.

Maar ben jij online net zo ijdel als In Real Life en realiseer je dat het adres naar jouw unieke verschijning ook geclaimd kan worden door anderen? Het is daarom noodzaak zo snel mogelijk werk te maken van je Vanity URL’s.

Unieke gebruikersnaam in het webadres

Als je geregistreerd bent voor bijvoorbeeld Twitter, dan heb je een gebruikersnaam gekozen. Hopelijk is dit je eigen naam of iets dat er erg dicht in de buurt komt. Het kan zo zijn dat jouw naam al gebruikt wordt door iemand anders. De gebruikersnamen zijn namelijk uniek. Ze bevatten geen vreemde tekens en spaties. Dit is onder andere omdat ze gebruikt worden in de URL om te verwijzen naar jouw plekje op het twitterplatform.
Zoals in het artikel van Alex naar voren kwam is het heel handig om op je visitekaartje te vermelden waar je online te vinden bent. Voor Twitter is dit redelijk eenvoudig. Jouw gebruikersnaam met daar voor ‘twitter.com/’ is namelijk al voldoende.

Heb je een gebruikersnaam gekozen die niet zo herkenbaar, eenvoudig of gepast is voor op je visitekaartje dan kun je die zonder problemen (mits beschikbaar) aanpassen via de instellingen van Twitter.

Public Profile op Linkedin

Voor Linkedin geldt niet als bij Twitter dat je gebruikersnaam automatisch een onderdeel is van de URL. Op dit platform heb je namelijk geen gebruikersnaam. Jij hebt op Linkedin je voor- en achternaam ingevuld en samen met al de gegevens in je profiel is dat gekoppeld aan een nummertje. Door de vele verbindingen op het platform zelf, zul je door anderen gelukkig nooit gezien worden als een nummertje.

Buiten het platform (bijv. op je visitekaartje) is het echter anders. Je kúnt dan verwijzen naar het adres dat bovenaan in de adresbalk staat…de contactpersoon die jouw visitekaartje heeft gekregen is wel gek om dát over te typen. Die URL is erg lang en bevat een onhandige letter- en cijfercombinatie.

Wil je een buitenstaander naar je profiel op Linkedin verwijzen dan kun je hiervoor het beste jouw Public Profile opgeven. Dit is jouw uithangbord van het platform waarbij je zelf kunt kiezen wat je allemaal aan mensen (en overigens ook de zoekmachines) wilt tonen. Ook de URL voor jouw Public Profile zit standaard niet zo handig in elkaar om eenvoudig over te typen. Gelukkig biedt Linkedin de mogelijkheid om deze aan te passen.

Via ‘Edit profile’ kun je de gegevens van je profiel aanpassen. Achter elk item dat je kunt aanpassen staat een linkje dat ‘edit’ heet. Dit is ook het geval bij het item ‘Public Profile’.

Aan de rechterkant van het scherm dat verschijnt, zie je de link ‘Customize your public profile URL’. Hierin kun je de verwijzing naar je Public Profile sterk vereenvoudigen.

Ook voor de Vanity URL van je Linkedinprofiel is het raadzaam om te kiezen voor je eigen naam. Deze moet uniek zijn omdat de complete URL maar één keer kan voorkomen en op de juiste manier naar jouw Public Profile kan verwijzen. Ook hier is het weer mogelijk dat een andere gebruiker van Linkedin precies dezelfde naam heeft gekozen als dat jij zou willen. Als je een alternatief invult, probeer dan zo dicht mogelijk bij je eigen naam te blijven waarbij je spaties en rare tekens moet vermijden.

Als je het adres naar jouw Public Profile van Linkedin bijv. op je visitekaartje zet, is het overigens niet nodig om ‘nl.’ vóór ‘linkedin.com’ te vermelden. Vergeet niet ‘in’ tussen de schuine strepen te zetten!

Facebook Profile en Pages

Een soort gelijk principe voor de verwijzingen naar het profiel als op Linkedin, speelt ook op Facebook.
Heel snel kun je jouw eigen en unieke Vanity URL voor facebook aanmaken door te surfen naar Facebook.com/username.

Je account moet geverifieerd zijn via je e-mailadres én mobiele telefoonnummer alvorens je door kunt gaan. Heb je de korte instructies hiervoor opgevolgd dan worden er een aantal suggesties gegeven die kunnen dienen als unieke gebruikersnaam. Het laatste item biedt de optie om zelf iets in te vullen dat ook weer voor het gehele platform uniek moet zijn.

De gebruikersnaam die je hier op Facebook kiest wordt achter het hoofddomein Facebook.com geplakt. Let op, je kunt dit maar één keer voor jouw facebookaccount instellen!!

Voor beheerders van een Facebook Page wordt de mogelijkheid geboden om ook een gebruikersnaam voor de pagina aan te maken. Zoals je kunt zien in de afbeelding hierboven kies je in het menu voor de specifieke pagina. Voorheen was het noodzakelijk om eerst 25 ‘likes’ te verkrijgen op de pagina. Nu kun je al direct de eigen gebruikersnaam claimen.

URL’s inkorten en aanpassen

Als laatste tip in dit artikel nog even het gebruik van diensten die URL’s in korten. Met bijvoorbeeld Bit.ly kun je een lange URL invoeren waarna je in een fractie van een seconden een verwijzing toegespeeld krijgt van maximaal dertien tekens. De laatste zes character zijn willekeurig en vormen de unieke verwijzing. Het mooie van Bit.ly is dat je zelfs die paar tekens kunt aanpassen en zo nog eens een unieke, eenvoudige verwijzing kunt claimen naar een plaats op het web die eigenlijk een heel onhandig webadres heeft.

Jouw ijdelheid elders op het web

Van de drie populairste online platforms weet je nu hoe je een eenvoudige te onthouden URL kunt verkrijgen. Vormt jouw gebruikersnaam bij andere platforms i.c.m. het domeinnaam nog niet zo’n mooie URL dan kun je het vast en zeker aanpassen bij de instellingen. Ik ben benieuwd waar jij jouw ijdelheid allemaal in hebt gestopt. Laat je het weten via een reactie hieronder?

signature
0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2024 - Kort door de Bocht

       

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?