Wil je goed van start op Twitter, dan is het verstandig om bepaalde beginnersfouten te vermijden. Hoe je dit doet, lees je in dit artikel.
Wanneer jij op Twitter een account aanmaakt, dan begin je letterlijk als een ei (onder andere zichtbaar door het plaatje van een ei naast jouw accountnaam). Het is de kunst om zo goed mogelijk ‘het ei te verlaten’.
Mocht je nog op zoek zijn naar de reden om Twitter in te zetten voor jouw onderneming? Lees dan Sociale Media, krachtvoer voor jouw acquisitie spierballen.
Overigens is het principe dat ik in dit artikel beschrijf op bijna elk online sociaal platform van toepassing. We kiezen ditmaal voor Twitter omdat het een erg eenvoudig platform is om mee te beginnen.
Stap 1: Sign Up!
Het starten met Twitter is niet zo moeilijk. Je klikt op de grote geel/oranje ‘Sign Up’ knop en volgt de stappen die op de website worden aangegeven. Als je een beetje begrijpt hoe de computer werkt en goed leest, ervaar je in vijf stappen de kracht van Twitter…
Je zult eerst een e-mailadres moeten opgeven en een wachtwoord bedenken. Pas dan kun je de verschillende instellingen van jouw account beheren en functies van het systeem gebruiken.
Stap 2: Let op!
Je bent niet de enige die actief is op sociale media. Grote kans dat je vrienden en zakenrelaties dat ook al zijn. Dat denkt Twitter ook…
Hoezo vraag jij jezelf misschien af?
De stappen om je aan te melden zijn niet voor niets zo eenvoudig. Twitter wil namelijk bovenal nieuwe gebruikers aantrekken.
Dat is logisch en ook niet erg. Wees je hier echter wel bewust van wanneer jij je aanmeldt (voor welke dienst dan ook). Je kunt tijdens het aanmelden veelal in twee klikken je adressenbestand van jouw e-mail laten scannen zodat jij snel vrienden en zakenrelaties terug kunt vinden.
Dit is heel handig maar vooralsnog verstandig om deze stap over te slaan…
Waarom?
De eerste indruk die je dan achterlaat is zeer betreurenswaardig. Jouw account is nog helemaal blanco, je zit immers nog in een ei! Onderstaande afbeelding zegt hopelijk genoeg…
Klaar om uit je ei te breken?
Tijdens de eerste twee stappen die je op Twitter zet, kun je nog niet echt je vleugels uitslaan en ben je weinig onderscheidend bezig.
Je hebt een unieke gebruikersnaam gekozen (bij voorkeur je persoonlijke naam), echter voor andere twitteraars ben je nog steeds dat ei.
Het is daarom niet handig om dan al direct online vrienden te maken zoals wordt gevraagd door de website van Twitter.
Hoe goed je deze mensen in het echt dan ook mag kennen, de volgende eenvoudige redenen geven aan waarom je eerst werk moet maken van je online verschijning:
- Wie staat er nou te springen om een ei te volgen?
- Als je nauwelijks kenbaar hebt gemaakt wie je bent, is het voor iemand heel lastig te bepalen of je interessant bent om terug te volgen.
Natuurlijk zijn er vrienden die je uitnodiging accepteren, ondanks dat jij nog een leeg profiel hebt. Ook dit is een gemiste kans: Wanneer zij met jou verbinden wordt dit doorgaans zichtbaar op hun profiel (en voor hun netwerk). Anderen zien dit ook maar worden door jouw lege profiel niet echt uitgenodigd om met jou te verbinden…
Zoals deze voorbeelden beschrijven, gaat het er om dat je gezien wordt en dan wel op een zo goed mogelijke manier. Je hebt natuurlijk al nagedacht over wat je wilt bereiken met de inzet van social media. Een eerste indruk maak je maar één keer…en het wederzijds contact leggen met potentiële zakenpartners is een doel dat redelijk eenvoudig te behalen is, mits je een beetje goed voor de dag komt.
Tijd om je vleugels uit te slaan
Zodra je jouw e-mailadres hebt geregistreerd en de eerste keer bent ingelogd, is het dus raadzaam om alle volgende stappen die aangeboden worden over te slaan (skip, next, volgende etc.). Deze stappen zijn altijd achteraf nog te zetten.
De volgende handelingen zijn wel aan te bevelen.
- Profiel volledig en correct invullen (je eigen naam, profielfoto en zo duidelijk en zoveel mogelijk punten vermelden waarmee anderen zich met jou kunnen identificeren)
- Lever een bijdrage op het platform door tweets te publiceren, statusupdates te geven en deel te nemen aan discussies. Tijdens deze stap zul je merken dat het aangaan van online contacten bijna onvermijdelijk is. Blijkbaar zijn er nu duidelijke redenen om vrienden met jou te worden.
- Heb je een staat van dienst waar bekende en onbekende online netwerkers wel even op terug kunnen kijken (na ongeveer een week écht actief te zijn kan dat al wel) dan zijn het zoeken van je vrienden via vrienden en je e-mailadresboek laten scannen, opties geworden om doorheen te lopen.
Extra tips
- Vergeet niet dat het aanklikken van anderen op sociale netwerken, jezelf online tonen en het versturen van vriendschapsverzoeken soms zulke eenvoudige klikken zijn, dat je een normale sociale omgang met personen uit het oog verliest. Probeer te allen tijde jouw verbinding met de ander uit te leggen.
- Stuur geen onpersoonlijk verzoek naar een groep mensen maar pik één voor één interessante contacten uit de lijst die wordt gepresenteerd. Ook als je geen ei meer bent, zijn dit essentiële stappen. Wees hierin creatief, onderscheidend en zorg dat het aansluit op de persoon met wie je graag wilt verbinden.
Heb jij al een online identiteit voor jouw onderneming?
Heb jij al een duidelijke online identiteit op Twitter voor jouw onderneming? Of ben je op persoonlijke titel actief? Wat zijn voor jou redenen om ‘in het ei te blijven zitten’? Ik ben benieuwd naar je reactie(s) hieronder.